Wednesday, June 11, 2014

Thajske masaze

Este sa vratim k mojmu pobytu v Lahu village a kurzu thajskych masazi, predsa len bola som tam dva tyzdne. Co sa vlastne rozumie pod tradicnou thajskou masazou, aby nedochadzalo k nedorozumeniam. A hned na zaciatok nejedna sa o ziadne masaze s happy endom :)

Mimochodom som v Thajsku. Budem musiet nejako prisposobit blog, aby bolo jasne, v ktorej krajine sa nachadzam. Masersky kurz bol tiez v Thajsku a Lahu village sa tiez nachadza v Thajsku :) A aby to bol poriadny gulas tak 12.6. sa presuvam do Vietnamu do Hanoi-a a idem ho precestovat zo severu na juh a mam na to mesiac (obmedzenie kvoli vizam).

Na kurz tradicnej thajskej masaze som narazila uplnou nahodou. Ked som sa slnila na plazi v Hua Hin (Thajsko) narazila som na polsky par, ktory mi spomenul, ze si ide robit podobny kurz. Prislo mi to ako dobry napad. Kukla som podrobnejsie info na nete a kedze spominali aj jogu a meditacie, tak sa mi mimoriadne pozdaval a prihlasila som sa.

Kurz bol organizovany cez Sunshine school, asi najznamejsiu thajsku masersku skolu, co som vtedy ani len netusila. Na kazdeho co som narazila v Chiang Mai (Thajsko) mi ho odporucal. Boli dve moznosti pre zaciatocnikov, bud ist do Lahu village a uplne sa odtrhnut od sveta na dva tyzdne, alebo si kurz urobit priamo v Chiang Mai s tym, ze treba kazdy den dochadzat. Vybrala som si prvu moznost. Po jemne sialenom cestovani a presuvani sa kazde 2-3 dni, som potrebovala trochu oddych a Lahu village mi prisla ako vhodne miesto.

O com vlastne su thajske masaze? Krasne to popisala Jewels na svojom blogu -http://www.ourepicadventure.com/201406-pichest-massage-thailand/.

Pri tradicnej thajskej masazi sa pracuje s ciarami na tele, nieco ako meridiany v cinskej medicine a snazia sa odstranit energeticke bloky v tele. Odstranovanie sa robi tlakom na dane miesto, pripadne zastavenim krvi. Pacient je pri masazach obleceny, nie je potrebne sa vyzliekat v tomto teple aj tak vacsina toho na sebe vela nema :) Samotna masaz by mala prebiehat v meditacnom stave, aby sa maser vedel naladit na pacienta a vedel mu dodat pozitivnu energiu na miesta, ktore ma stuhnute, natiahnute atd. Thajska masaz pocita so samoozdravovacim mechanizmom, takze sa nepredpoklada, ze maser vylieci pacienta na pockanie. Ucinok masaze je citelny az na druhy alebo treti den.

Ukazka masaze - prechod medzi poziciami

Co bolo pre mna prekvapenim, tak thajska masaz sa robi tradicne na zemi na zinienke, aby mal maser dostatok miesta, ziadne maserske stoly. Nesklana sa k pacientovi, ale naklana sa nad neho a vyuziva gravitaciu. Maser preto nepotrebuje byt silny kulturista, staci mu vlastna vaha. Plus ked potrebuje vyvinut vacsi tlak, tak pouzije predlaktie alebo lakte.

Thajska masaz by mala byt prijemne ako pre pacienta, tak pre masera. Casto nam spominali, ze ak sa po masazi citime unaveny, tak nieco sme urobili zle. Minimalna dlzka trvania by mala byt 2 hodiny, aby sa maser stihol aspon dotknut kazdej casti tela, lebo uz dotyk ak je robeny s dobrym umyslom, tak lieci. Bolo nam to vysvetlovane nasledovne - ak od niekoho chcete, aby sa nadychol do brucha, tak kazdy to nezvladne. Ale ked mu polozite ruku na brucho a poviete nadychni sa (posli energiu) sem, tak to zrazu automaticky urobi. Tak isto posobi dotyk. Ak aj maser zaciatocnik neidentifikuje spravne energeticke bloky, tak sa povazuje za dostatocne, aby sa vsetkeho dotkol.

Nedalo mi nevyskusat dobru thajsku masaz pred tym nez o nej napisem. Na konci kurzu nam dal Itzak (hlavny skolitel) par kontaktov na ludi v Chiang Mai, ktorych odporuca. Rozhodla som sa pre Pi-jem. Bolo takmer neuveritelne sledovat ako dokaze nahmatat svaly. Este pred tym nez som stihla zareagovat pohybom, alebo povedat, ze boli, tak vedela, ze sval je stuhnuty. Nebola ziadna sadistka, aby mala snahu bolave miesto rozmasirovat, s cim som sa stretla na Slovensku, kedze je to neskutocna bolest. Najprv sval trochu zahriala, potom rozmasirovala okolie bolaveho miesta, urobila blood stop (zastavenie krvi), aby sa do svalu narazovo dostalo viac krvi, a az porom sa vratila k bolavemu miestu, ktore uz kupodivu bolave az tak nebolo a dalo sa na nom v pohode pracovat. Zazitok z masaze neskutocny. Az po takejto masazi som pochopila, co sa nas to miestami snazili naucit. Na to, aby maser nieco podobne dokazal, potrebuje vediet udrzat pozornost (meditacny stav) pocas dvoch hodin, aby vedel odsledovat ako pacient dycha, ci nestahuje podvedome svaly ked ho nieco zaboli, aby mu nahodou hlavne pri strecingoch neublizil.

Bezny den pocas kurzu v Lahu village

Bezny den kurzu bol celkom narocny. Rano sme zacinali od 6 rannou session, ktora pozostavala z pol hodinovej meditacie, potom joga, kazdy den zamerana na inu temu. Od klasickej jogy sa lisila tym, ze sa nas Chi (thajska maserka a skolitelka) snazila naucit budovat si povedomie (awareness) o vlastnom tele. O tomto je v podstate joga, len sa na to pri dosahovani asan casto zabuda. Po vysvetleni, co bude nasou ulohou dnes napr. kontrapobyb, praca s gravitaciou atd. sme si to dalsiu hodinu skusali v praxi kazdy na sebe, v roznych jogovych poziciach, aby sme to neskor pocas dna, vedeli dat do praxe pri masazi.

Platforma na rannu session

Po rannej session nasledovali ranajky 8:30 - 10:00. Od 10 sme mali naprv chantingy (spevy mantier), anatomiu zhruba pol hodinu s Matiasom (fyzioterapeut a skolitel), potom ukazku masazi, kde masiroval niekto s vyucujucich, studenti sa iba pozereli a pripadne pytali plus si robili poznamky. Doobeda sme si obycajne este stihli vyskusat prvu masaz s instrukciami. Potom nasledoval obed od 1-2 do 3.

Platforma na vyuku masazi - tu sme sa ucili :)

O tretej druha vyukova cast, studenti maseri sa vymenili a nasledovala druha sprevadzana masaz s presnymi instrukciami. Po vystriedani sa sme mali urobit vlastnu masaz, tentoraz bez instrukcii. Kazdy den sme prebehli nejaku cast pozicii napr na boku, masirovanie na bruchu, v sede atd. Na zaver kurzu sme mali 2 prakticke dni, kde sme vsetky znalosti spajali dohromady a vystavali si vlastnu 2 hodinou masaz. Vacsina studentov to neodhadla a bola z toho 3 -3,5 hodinova masaz :) Na zaver sme mali hodnotenia, kde sme 3-4 pary robili masaz pod dohladom instruktora, ktory nam dal nakoniec spatnu vazbu. Masaz neprerusoval, aby nekazil dojem plynulosti masaze pre studenta pacienta. Vecer sme koncili okolo 7-8, potom vecera a volny program. Vela volneho casu sme nemali, nastastie na nas skolitelia mysleli, ze budeme unaveni a dali nam jeden piaty den volno, aby sme mohli vsetky informacie spracovat a zaroven si trochu oddchynut na organickej farme a pri kupani sa vo vodopade :)

Pri vodopade, blato ma vraj blahodarne ucinky na pokozku

Inac odporuca sa urobit si zaciatocnicky kurz, potom pocas jedneho roka dat cca 100 masazi a znova si urobit zaciatocnicky kurz. Clovek sa uci nielen robenim masazi, ale aj prijimanim, pretoze zrazu si uvedomi, ze toto sa citi asi takto, toto je prijemne. Rychly palming (preklad neviem) nie je vhodny na relaxaciu, ale skor nabudzuje atd. Navyse sa nam snazil Itzak (skolitel) vstepit, ze masaz nie je dobra len pre pacienta, ale aj pre masera, pretoze sa uci o sebe. Napr. po masazi ma bolia krize, ako to, ze som si to nevsimla uz pri masirovani, kde bola moja pozornost? Niekde som zle klacala, alebo nemala narovnanu chrbticu.

Priprava jedla pocas volneho dna

Specialne bambusove servirovanie

Na zaver mozem povedat, ze kurz mi dal vela a prvotny dojem, ked mi polka povedala o kurze, ze tam musim ist, bol spravny. Nevedela som preco tam idem, kedze sama seba som si nevedela predstavit ako niekoho masirujem (teraz uz ano:)) skratka to bol pocit, ze je to spravne miesto pre dalsi rozvoj :)

Tolko filozoficke zazemie k thajskym masazam :)

3 comments:

  1. Lezim si na Hrinovej v mojej posteli, Danka este spi. Je skoro rano a ja si vravim ze co budem robit? Vyskusam novy internet a precitam si novy prispevky na blogu, rodicia spominali ze si pridavala nove clanky.
    Zaujal ma tento o Thajskych masazach na prvy pohlad.
    Minuly rok sme od nasich kamaratov s ktorymi si na narodeniny a obcas aj na vianoce davame darceky dostali velmi drahy dar-kupon na pravu thajsku masaz pre par.
    Tak sme ostali velmi prekvapeni,nakolko to bolo v exkluzivnom thajsko-masaznom centre v Bratislave. Nazov radsej nenapisem keby nahodou, aby som sa nemusel niekomu ospravedlnovat za poskodenie mena, alebo aj nejake paragrafy (moderna doba je svina).
    Rozhodli sme sa teda ze tam pojdeme a vsetko vyskusame.
    Pri vstupe nas privitala mila recepcna slecna, este slovenska, ktora nas hned usadila do kresiel vo velmi prijemnom vestibule, priniesla nam citronady a naladili sme sa na thajsku vlnovu dlzku. Potom sa vratila s dvoma tabletmi a poziadala nas o vyplnenie dotaznika, popripade email kontakt pre zasielanie noviniek o centre. Samozrejme som tam dal svoj kontakt, pretoze dojem z centra bol naozaj super. Avsak po masazi a po prvom emaile od nich, som sa z distribucneho listu vymazal. Preco? Odpoved najdete nizsie.
    Slecna nam tablety po vyplneni dotaznikov vzala (uviedli sme ze si zelame jemnu masaz) a priviedla nas do satne. Dala nam tricko a nohavice, ktore sme si ako spravni nethajcania ( obyvatelia ne thajska) obliekli naopak lebo som predpokadal ze snurky maju ist dopredu ako mame my na slovensku zauzivane na nohaviciach. Prisla prva thajka, ktora sa nas pytala ci sme pripraveni. Povedali sme jednohlasne ano a vosla do satne. Trosku sa smiala ked videla ako sme sa dobliekali ale vysvetlila nam vsetko.
    Pomaly zacinal proces masazi.
    Usadili nas do pohodlnych kresiel, a zacali nam v prijemne teplej vode umyvat nohy olejmi a co ja viem cim. Stale pozitivny dojem. Este som aj lutoval tu dievcinu co bola pri mojich nohach,nakolko som ich mal velku cast dna v zimnych topankach :-D
    Po umyti nasledovalo umiestnenie na zinienku ako uvadzas aj ty. Vedla seba bolo viacero zinieniek, oddelenych plachtovymi zaclonami. My ako par sme mali oddelenie kde sme na seba videli.
    A teraz to zacalo-vacsie bolesti a utrpenie som nikdy nezazil. Zacala sa po mne valat laktami, po svaloch mi chodila tak az ma studeny pot oblieval, robila take veci, ze mi sval prevalovala cez kosti co ja neznesitelna bolest. A este sa ma fuzana aj pyta? Does it hurts? Moje myslienky v hlave boli take, ze ich tu nemozem publikovat, ale odpovedal som jej, ze ano boli ma to.
    Neviem ci v thajsku maju podobne pritakanie a odmietave vyjadrenia naopak ako bulhari, no nejake zjemnenie masaze som vobec nepocitil.
    Natahovala mi prsty na nochach az pukali, masirovala triesla( oblast pri muzskych pohlavnych organoch) a vsetko nesetrne. Stale stale dookola hovorim boli boli jemnejsie a nic. Ani tuk. Zatinam sa, nespolupracujem s nou, idem silou proti nej, v duchu odpocitavam minuty ktore su nekonecne, a hovorim si ze nemozem tu vypenit a zahodit tu thajku do kuta lebo- "moderna doba je svina"

    ReplyDelete
  2. Prichadza koniec, to najkrajsie na tejto masazi.
    Este ma chcela ponatahovat a hovori mi follow me, na co som jej razne v polohe ked mi kolenami tlacila na krize a ruky som mal vzadu za chrbtom ako umucenec povedal nie a mal som asi aj velku intenzitu hlasu lebo toto pochopila.
    Naozaj- tolko platenej bolesti som este nezazil. Cele telo ma bolelo ako keby ma dobili boxeri, hlava ma bolela po uzasnej masazi spankov- doprajem ju iba nepriatelovi, citil som sa ako pokrcena a zahodena handra v kute.
    Danka na dalsi den nezvladla fungovat- ruky jej trpli od predlaktia, musela navstivit maserku kde sem tam chodia aby ju skotrolovala. Vysledok?
    Sa dozviete nabuduce :-D sranda co? To aby si nezabudla ako to funguje v komercnyh krajinach prepchatych reklamami a billbordami :-D
    Vysledok bol, ze vsetky svaly chrbata, upony chrbtice ponatahovane tak, az sa pozapalovali co sposobovalo vystrelovanie bolesti do ruk a nasledne trpnutie.
    Po tomto zazitku som si povedal ze thajsku masaz nikdy v zivote.
    Zvijal som sa hodinu v ukrutnej bolesti z coho som teda vobec nemal zazitok.
    Na zaver len spomeniem ze nasi kamarati su nadalej nasimi kamaratmi-oni si mysleli ze to bude relaxacna olejova masaz a nie taketo muky.
    Asi je teda naozaj rozdiel ze ci ta masiruje clovek, ktory to naozaj vie a sa tomu venuje a rovnako vie, ze za hodinu cca 45€ s tebou zazraky neurobi.

    ReplyDelete
  3. Viem, ze viaceri maju podobnu skusenost, preto som popisala, ako ma thajska masaz vyzerat. Mozno trochu na ospravedlnenie Thajky, Aziati maju tuhsie svaly, a preto treba pri nich vyvinut vela tlaku, tak mozno si dostal taku primerane azijsku masaz :) Co ju vsak neospravedlnuje je, ze ma mat cit, a tym padom ma vediet aky tlak je pre koho primerany.

    ReplyDelete