Thursday, June 19, 2014

Vietnammmm – Noc na lodi v Halong Bay

Z Chiang Mai (Thajsko), v ktorom som ostala vyse tyzdna cisteho casu, som bola na vikend navstivit Pai (Thajsko) a potom som sa presunula cez Bangkok do Hanoia (Vietnam). Odvtedy znova cestujem ako diva (2-3 dni v jednom meste) aj ked som si hovorila, ze podobne veci uz stvarat nebudem,tak mi to neda. Mam viza na mesiac a vzhladom k tomu, ze je Vietnam nadherny, tak si ho treba pozriet cely :)

Z Vietnamu som mala od zaciatku respekt. Tentoraz som sa rozhodla cestovat bez Lonely Planet a vsetky info si zistovat na webe na strankach ako tripadvisor, wikitravel, travelfish atd. Jeden z dovodov je aj tento post – Why we no longer buy or use Lonely Planet books a tiez knihy Lonely Planet su tazke. Keep fingers crossed for me, nech sa niekde na cestach nestratim :)

O Vietname som si precila kadejake historky napr. ze ludia na severe su slusne povedane obchodnici, jednanie nemaju zrovna vyberave a clovek ma byt kedykolvek pripraveny odist a nezaplatit je jedno za co, ak je cena prehnana. Scamy (chytaky) taxikarov na zakaznikov typu hotel je zavreny kvoli tajfunu a zavezu ho aj proti jeho voli inam, su bezne, treba davat pozor na motorkarov, pretoze kradnu kabelky z motoriek atd. skratka druha India, co pre solo travellera nie je prave prostredie, na ktore by sa tesil. Aj ked na zaver toho clanku bolo spomenute, ze to zase nie je India, ale dusicku som mala malicku... Po tyzdni mozem nastastie skonstatovat, ze to nie je ani zdaleka take strasne, aj ked bezpecne Thajsko to urcite nie je.

Pri planovani navstevy Halong Bay som sa docitala, ze je problem dostat sa na ostrov Cat Ba, ked ide clovek bez agentury, a ten som urcite chcela navstivit. Mesto Cat Ba sa nachadza na opacnej strane ostrova ako ide kompa, a je problem sa tam dostat, ak tam clovek chce prespat. Autobus do mesta vraj odchadza tesne pred tym ako pride kompa a je problem zohnat sukromnu dopravu, respektive pytaju za nu pekne palky okolo 50 USD. Niektore veci nevysvetlis....

Halong Bay

Rozhodla som sa preto ist do Halong Bay cez agenturu. Spatne mozem skonstatovat, ze to bola zaciatocnicka chyba :) V Azii som uz dlho a myslim si, ze uz cca viem, co mozem ocakavat. Na azijsku „organizaciu“ si asi nikdy nezvyknem. V ponuke boli zajazdy na 2 noci a 3 dni (all included okrem pitia), 1 noc stravena na lodi, 1 v hoteli na ostrove Cat Ba, navsteva narodneho parku s trekovanim v troch cenovych hladinach – okolo 70 USD, 120 USD a 170 USD. Ako spravny backpackersky skrob som sa rozhodla pre to najlacnejsie co je v ponuke :). A modlila som sa, aby na lodi neboli mysi, tym ma strasili konkurecne agentury, ked som sa pytala preco je ich ponuka 120 USD a aky je rozdiel oproti 70 USD. Pri robeni priezkumu trhu som behala po agenturach v Hanoi cca 2-3 hodinky a zistovala co je vlastne v ponuke. Bola som prekvapena, ze vsetky agentury maju taku istu ponuku, dokonca tie iste katalogy ukazuju zakaznikom! Jediny rozdiel je v cene. Kedze rozdiel nevedeli rozumne odovodnit okrem historiek o mysiach na lodi a vraj zlym jedlom, tak som to riskla.

Ziadne mysi :)

Vsekto bolo v pohode (ziadne mysi na lodi) az na... sprievodcu a organizaciu. Pod chvilou sme nie niekde cakali, raz na autobus, potom na veceru, dalej na check-in v hoteli, rano na ranajky, znova na autobus, na inu skupinu, ktora nas ma vystriedat alebo s nou zdielame autobus atd. Ku koncu som si uz robila srandu, ze do Halong Bay sme prisli cakat, len nas na to mali upozornit, aby mal kazdy zo sebou knihu, a mal si ako kratit cakanie :)

No a sprievodcovanie kapitola sama o sebe. Prvy den som chytila sprievodcu, ktory bol doslova drzy. Rozkazoval nam pri kazdom rozpravani sa s nami. Nastastie mala som paradnu skupinu a hned ako sme prisli na to, co je sprievodca zac, tak ho podaktori zacali parodovat a dobre sme sa na tom zasmiali :) Trochu som sa divila, ze ked to videl, tak sa neukludnil, ale asi si pripadal ako pan situacie. Druhy den sa sprievodcovia menili a chytili sme neskutocne zlateho sprievodcu, mileho, ochotneho, vsetko vysvetlil aj dva krat, program dna aj tri krat, aby sme sa nestratili. A treti den sme mali naspat nasho drzeho sprievodcu z prveho dna, a to uz som sa iba smiala, co nam zase rozkaze. Jest tu a teraz, alebo okamzite vystupit z lode, pripadne nas vsetkych hromadne posle na WC, aby sme nahodou nechceli niekde zastavit :)

Spat k cene zajazdu, ked som sa pytala na cenu ostatnych turistov, tak som s prekvapenim zistila, ze kazdy zaplatil inu cenu, vsetci mame rovnake sluzby aj ubytovanie. Niektori dali 70 USD, ini az 130 USD a rozdiel ziadny. Bola som nakoniec za tych 70 USD rada :)

Vyhrievanie sa na slnku

A k samotnemu Halong Bay – je neskutocne nadherny. Je to jedna z najvychytenejsich destinacii vo Vietname a pravom. Nadherne vapencove ostrovy, z ktorych je vacsina neobyvana a neobyvatelna. Krasne zakutia, skoro ako z filmu Avatar :). Vyhliadka lodou je zazitok ako sa patri, miestami cloveku sanka pada a nestiha fotit. Mala som stastie na pocasie, napriek monzunovemu obdobiu som chytila tri slnecne dni, takze vyhlady boli paradne. Ako jedna z mala oblasti v Azii, Halong Bay ma aj krasne kvaplove jaskyne a nie iba diery v skale ako v Laose :), odporucam pozriet.

Kvaplova jaskyna osvetlena farebnymi svetlami - Viva la Asia :)

V Halong Bay su na turistov pripraveni a okrem obzerania sa, su v ponuke aj rozne aktivity napr. trekovanie tak trochu na azijsky sposob – rozumej siroky vydlazdeny chodnik, po ktorom je mozne ist vo flip flopoch, aby sa clovek nahodou neunavil a hlavne nezranil :). Prvych 20 minut sa ozaj islo skoro dialnicou (aj z pohladu poctu ludi), a potom sa chodnik zmenil na normalny turisticky, kam sa uz vacsina ludi nehrnula. Hodinovy trek na vch kopca vlhkym pralesom, pri teplote okolo 30 stupnov celzia s praziacim slnkom nad hlavou, vela ludi nelakal. Krasny vyhlad na vrchu stal za tu hodinu slapania. Tesne pred koncom, ked som to uz chcela vzdat a jedina ako tak sucha vec na mne bola asi uz iba kabela, som nastastie stretla ludi co isli z vrchu a jednoznacne odporucili ist este 10 minut smerom hore.

Vyhlad z vrchu

Kajakovanie medzi ostrovmi tiez odporucam. Zaplatila som aj za vstup do jaskyne, ktoru sme nenasli :) Ked sme sa isli opytat, kde je ta jaskyna, tak nas vyhodili z kajaku, ze sme na nom uz dlho a platime za cas, nie za navstivene miesta. Ou, organizovana tura vo Vietname, clovek nevie co ma zaplatene a co nie. Aj kratke kajakovanie za to stalo. Na chvilu ostane clovek v nadhernej prirode, kam lode nemozu, skoro sam, krasne ticho a vychutnavanie si prirody, laguny na ostrovoch dostupne iba z kajaku. Nadhera.


Kajakovanie

Skakanie z lode, to sa len tak nevidi. Povolene sme mali skakanie z prveho poschodia. Prve co chalani urobili, tak sa povypytovali preco nie zo strechy a ked sa sprievodca otocil, tak po jednom poskakali z rozbehom zo strechy. Nastastie, bolo to druhy den, ked sme mali mileho sprievodcu, ten iba oci vyvaloval. A ked videl, ze nikomu sa nic nestalo, tak sa pridal. Ja som si trufla iba na prve poschodie, druhe bolo moc vysoko a uz dopad z prveho do vody nebol zrovna najmakksi :)

Nasa lodka

A na zaver dna pozorovanie zapadu slnka, nocnej oblohy a vychodu mesiaca, a rano pozorovanie vychodu slnka z lode, romantika ako vysita.

Vychod slnka

Ak vam tento post pride jemne rozpolteny, tak je to spravny dojem. Priroda je tu nadherna, ale ludia... Na jednej strane da sa narazit na velmi prijemnych a milych ludi, na strane druhej aj na presny opak. Zial, zatial mozem konstatovat, ze druhy typ sa tu vyskytuje az prilis casto. Miestami sa nestiham divit, aki drzi dokazu byt k turistom, a pritom velmi dobre vedia, ze turisti ich zivia. Ostava mi len dufat, ze budem mat stastie na milych ludi, pretoze vedia dost vyrazne ovplyvnit celkovy dojem. Vo vsetkych sprievodcoch upozornuju, ze sever Vietnamu je znamy tym, ze ludia su nazvyme to obchodnici, vraj na juhu je to lepsie, tak som zvedava.

A na zaver trocha optimizmu, napriek drobnym neprijemnostiam by som urcite Halong Bay navstivila znova. Je nadherny a tazko sa ta krasa opisuje. Uz by som isla na vlastnu past s tym, ze ked ma clovek cas a navadi mu, ze sa niekde zasekne kvoli neexistujucemu spojeniu, je to vhodnejsia varianta. Netreba sa prisposobovat programu agentury, je tu moznost vytvorit si vlastny program, zobrat motorku, navstivit plaz, pozriet cely ostrov. Takto som na to cas nemala, mozno keby sme vsade necakali :) Pre tych co cestuju s deadlinom, a v kratkom case chcu vidiet co najviac, je organizovany zajazd istejsia varianta.

No comments:

Post a Comment