Sunday, July 20, 2014

Vysokohorska stanica Dalat

Po dvoch tyzdnoch stravenych v Hoi An som sa rozhodla trochu ochladit v Dalate. Dalat bol vybudovany Francuzmi, aby sa mali kde schladit v case letnych horucav. Je v nadmorskej vyske 1500 – 2000 mnm a na teplote to citit. Jedna sa o turisticku destinaciu hlavne pre vietnamskych turistov. Medzi zahranicnymi turistami nie je velmi popularny. Zname su kvetinove zahrady, Dalat zasobuje snad cely Vietnam kvetmi. Vzhladom k nadmorskej vyske sa tu pestuju plodiny, ktore inde vo Vietname nemaju vhodne podmienky napr. jahody, broskyne, atd. Po dlhej dobe som mala jahody, uplne prvy krat pocas cestovania :)

Kvetinova zahrada v Dalate

Ked som autobusom prichadzala do Dalatu a videla som vsetkych v dlhych nohaviciach, niektori mali dokonca zimne bundy na sebe a uzavretu obuv, tak som sa v duchu smiala. Ked prvy krat zaprsalo a zacal fukat vietor, tak som sa smiat prestala. Teplota 20 stupnov a dazdivo, bola nizka na vsetko moje teple oblecenie. Bola som rada, ze som sa cestou nezbavila tenisiek, kedze sa mi rozpadavaju. Tu sa mi velmi zisli aj zo vsetkym teplym oblecenim.

Par motoriek v batozinovom priestore, preco nie :)

Centrom Dalatu je velke jazero. Vedla neho je golfovy klub :) a najznamejsia atrakcia kvetinova zahrada. Kvetinovu zahradu som bola pozriet hned prvy den ako som prisla do Dalatu a bola som jemne sklamana. Ocakavala som nieco velkolepe a nasla som priestor prvy kochlikov s kvetinami. Sice boli podavane do zaujimavych tvarov, bolo tam jazierko atd. Skor som ocakavala kvety vysadene v zemi, obrovske plochy nadizajnovanych kvetov do roznych tvarov a nic take sa nekonalo :) Ma pekny vstupny obluk, urobeny z kochlikov s kvetinami a par zaujimavych druhov rastlin, ale to je asi vsetko. Je turistami velmi oblubena, takze urobit foto vstupneho obluka alebo nejakej inej zaujimavosti, sa rovna vystat si radu na fotku :)

Vstupn do kvetinovej zahrady

Vstup z blizka, kvetinace povesane na konstrukcii

Crazy house (blaznivy dom), jeden z 10 najzaujimavejsich architektonickych pocinov sveta (podla toho, co mali napisane pri vstupe ). Architektka sa rozhodla, ze treba zit v sulade s prirodou a nechala sa inspirovat stromami, takze niektore casti domu z vonku vyzeraju ako zasadene do stromu.

Crazy house

V dome by sa tazko hladala co i len jedina rovna stena. Vsetko je zaoblene a nejakym sposobom nestandartne napr. okna, veraje, dvere atd. Vsetko vyzera robene na mieru. Domy su postavene styri a su poprepajane lavickami a srandovnymi, trochu nebezpecnymi chodnikmi. Dom je iba z casti dokonceny, vyzera, ze sluzi ako hotel pre obmedzeny pocet hosti. Neviem si dost dobre predstavit ako hostia funguju medzi tolkymi navstevnikmi :) Samozrejme hostom do izieb sa neda pozerat. Par dokoncenych a zariadenych izieb je otvorenych aj pre navstevnikov.

Chodnik spajajuci dva domy

Zariadena izba v crazy house

Zaujimavostou Dalatu je kabinkova lanovka, ktora vedie do budhistickeho klastora Truc Lam. Cesta lanovkou trva asi 20 minut a ked je pekne pocasie, urcite sa oplati. Cez obed ma lanovka prestavku, co ma prekvapilo. Prisla som cez prestavku a cudovala sa, preco lanovka nechodi. Cely priestor lanovky ludoprazny, nikde nijaky oznam, ziaden personal, ktory by predaval listky, skratka zdochol pes. Restauracia vyludnena a nikde ani zivej duse. V blizkej restauracii ma nastastie napadlo opytat sa, co sa deje. Pockala som pol hodinku a vsetko bolo ako ma byt.

Kabinkova lanovka do klastora

Pri klastore sa nachadza krasne velke jazero, kde sa da clnkovat na lodkach, alebo sa da zobrat motorova lodka a len tak si urobit vylet po jazere. Klastor je stale aktivny, tzn. je mozne tam vidiet mnichov a mnisky. Je z neho spristupnena iba cast, co je pochopitelne, ostatne su urcene pre mnichov. Co ma prekvapilo je, ze pocas rozprav (meditacii/prednasok) medzi seba pustaju navstevnikov. V areali klastora je velmi pekne vybudovana oddychova alebo meditacna? cast s pristreskami, kam sa da sadnut a ukryt pred slnkom alebo dazdom. Mimoriadne uzitocne v obdobi dazdov :)

Jazero pri klastore

Dalat som celkom nevychytala :) Prisla som pocas hlavnej sezony (letne prazdniny) na vikend. Tym padom tu bolo vela domacich turistov a problem najst ubytovanie. Ked mi asi v piatom hoteli povedali, ze maju vsetky izby obsadene, tak som zacinala uvazovat, ci nahodou nebudem spat niekde v kvetinovej zahrade :)


Do kvetinovej zahrady by som sa hodila, nie? :)

V Dalate som ostala tri dni a kedze mi pocasie neprialo, bolo chladno, hned prvy den som poriadne premokla vo vsetkych svojich teplych veciach. Vzhladom k velkej vlhkosti vzduchu sa veci tazko susili a ani ventilator nepomahal, tak som nebola nadsena. Navyse kazdy den aspon 4 hodinky prsalo. Takto vytrvaly a silny dazd som vo Vietname este nezazila. Povodne som mala v plane ist sa pozriet aj do okolia Dalatu na skleniky, kvetinove zahrady, vodopady, jazera atd. ale vzhladom k pocasiu som to vzdala.

Jazero v Dalate, trochu ponure pocasie

A zacinam sa opakovat, stale pocasie, pocasie. Fakt je, ze Dalat moze byt pekny, ak vyjde pocasie. Mne nevyslo. Este ked k tomu pripocitame trochu umornu cestu z Dalatu do Mui Ne, 5 hodin po uplne rozbitej a klukatej lokalke, tak sa ani nedivim ludom, ktori povedia, ze sa tam neoplatilo trepat. Mat na precestovanie celeho Vietnamu iba 2-3 tyzdne, asi by som ho z itineraru vynechala.

No comments:

Post a Comment