Sunday, May 18, 2014

Morning & Night markets

Ranne a vecerne trhy som si mimoriadne oblubila, rada na nich zhanam lacne ovocie, veceru alebo sa idem iba tak poprechadzat, co maju v ponuke ine ako v inych mestach. Trhy sa tesia vseobecnej oblube turistov aj domacih. Ucast je asi taka, ako u nas na vinobrani. Vsade kopec ludi a treba sa predierat dopredu.

Ranne trhy

Ranne trhy su obycajne zo zeleninou, ovocim, rybami, masom, zriedkavo nejake oblecenie a samozrejme vsetko co clovek potrebuje na ranajky. Kvoli rannym trhom sa obycajne uzavrie jedna z uzsich bocnych uliciek, domaci sa usadia na deky alebo ine podlozky, rozlozia si tovar a moze sa zacat predavat. Ranne trhy zacinaju okolo 7, restauracie otvaraju kusok neskor a podozrievam ludi z restauracii, ze sem chodia vo velkom nakupovat hlavne zeleninu. Vela druhov ani nepoznam, hlavne byliniek, ale podla farby a tvaru mam pocit, ze vsetko skonci v oblubenej noodle soup. Nakrajana cibulka, vela byliniek od vymyslu sveta, vela asi ryzovych slizov, trochu susenych potvoriek, trocha masa a noodle soup je hotova.

Aj takto sa da predavat zelenina

Pre nasinca najzarazujucou vecou je predaj masa a ryb na rannych trhoch. Hygienikov by asi porazilo keby to videli. Na zemi alebo kusok nad zemou su rozlozene v lepsom pripade lavore alebo dosky a na nich ulozene surove maso, na ktore sadaju vo velkom muchy. A much je tu ozaj vela… V lepsom pripade je maso polozene na lade a stanok je v tieni alebo ma vytvoreny umely tien, aby bolo aspon trochu chladene.

Predavanie ryze

Vo Vientiane, mali na odhananie much vymysleny specialne zariadenie. Na malom motorceku boli priviazane dve drievka, na drievkach bud pierka alebo spagatiky. Cele sa to tocilo a pohybom odhadalo muchy a inu haved.

Sem tam sa rannych trhoch najdu aj neobvyklosti typu predavanie smartphonov :). Tipka som tam videla iba a raz, a bolo mi blbe ho fotit. Druhy krat ked ho isla hladat, tak uz tam nebol. Na zemi mal rozlozenu malu deku a na nej rozlozene smartphony, no nekup to!

Vecerne trhy

Este oblubenejsie ako ranne trhy su vecerne trhy. Domaci nevahaju zatvorit jednu z hlavnych ulic v meste a rozlozit tam stanky. Vecerne trhy na rozdiel od rannych su viac orientovane na predaj lokalnych produktov typu oblecenie, saly, vsetky mozne doplnky, domaci alcohol s vyluhovanymi kadejakymi zvieratkami (neskusala som, vyzeral podozrivo :)) a jedlo. S oblubou sem chodievam na veceru. Jedlo je lacne v Laose zacinalo na pol eure, v Thajsku sa da zohnat este lacnejsie.

Vyluhovane zvieratka

Daju sa tu zohnat vsetky mozne dobroty ako noodle soup, ryza s cimkolvek, ryza balena s ovocim v bananovych listoch, mango s ryzou, oblubene salaty s mangom, papayou, uhorkou, su paradne palive:) Aj ked som sa vela krat snazila vysvetlit, ze iba trochu chilly, tak nepomohlo, stikutku zo stiplaveho som aj tak dostala…

Rozkladanie tovaru na trhoch vyzera ako umenie. Som chvilu domacich sledovala :). Prisli s tuk tukom, alebo karickou, rozlozili stanok (4x4 alebo 5x5), potom deku a zacali vybalovat starostlivo zabaleny tovar v krabiciach. Ukladaniu pekne jedneho kuska po druhom sa boli schopni venovat aj pol hodinu, kym vsetko nebolo tak ako ma byt, krasne upravene ako vojaciky v rade.

Pohlad na trhy zhora

Da sa to pochopit konkurencia je velka, takmer vsetci maju rovnaky, odlisit sa od ostatnych takmer nemozne, tak si ho aspon pekne poukladaju. Turisti si sem chodia predavajucich skor fotit ako realne nieco kupovat, pripadne sa isli len tak na trhy poprechadzat alebo najest. A domaci su zufali, lebo vedia, ze aspon nieco predat potrebuju. Zjednavanie, obzvlast ak to kupujuci troche vie, dostane v pohode predavajuceho aj na polovicnu cenu, a to velmi rychlo. Staci sa trochu zamrvit, naznacit, ze clovek odchadza, spomenut vysoku cenu a uz to ide. Obzvlast v Luang Prabang, kde su najvacsie trhy s lokalnymi produktami – vsetko hodvabne saly, oblecenie atd. Bolo dost citit zufalstvo domacich. Ak som sa zacala na nieco vypytovat, len tak zo zaujmu, aleob som si len tak chcela urobit obraz o cene,tak na mna skaredo pozerali, ze som nekupila. Az som sa citila miestami vinna :( Potom som na trhy chodila uz iba kupovat jedlo :)

Masove dobroty na palicke

Spat k jedlu a pitiu, kapitolou samou o sebe su ovocne shaky a dzusy. Thajsko aj Laos su vyhlasene tymito dzusmi. Mam ich mimoriadne v oblube, neprejde den, aby som nemala aspon jeden. Rekord mam zatial tri za den :) Dlho som si lamala hlavu, aky je rozdiel medzi fruit shake, ktory ponukaju vsade a fruit dzus, ktory maju obycajne iba v restauraciach.

Priprava shaku

A zistila som, ze fruit shake nerobia cisto z ovocia, ale su schopni, ked sa clovek nepozera :) popridavat mu tam kadejake podivne prasky typu, namiesto kokosu, kosovovy prasok, namiesto jahod, nejaku gebuzinu vo forme guliciek vytiahnutu z mrazaku atd. Povodne som si myslela, ze shaky su zdrave, ale do kym nie je predavajuci usmerneny co vsetko do shaku moze pripadavat, tak zdravost je velmi otazna :) Obycajne instrukcie zahrnaju ziaden cukor ani kondenzovane sladke mlieko, ziadne korenia a dosladzovadla. Vyzaduje si to ale, dost velku rychlost, ked vsetko predavajuci automaticky hadze do mixera, rychle rozhadzovanie rukami a ukazovanie, ze toto tam urcite nema davat. Tiez som zistila, ze davat si jahodovy shake, ked som nikde nevidela predavat jahody, je pekna blbost, lebo bude uplne umely. Clovek sa uci, staci ked skoci do kuchyne alebo vidi predavajucemu pod ruky :)

Melonovy shake

Narozdiel od shaku, fruit juice je vyslovene ovocna stava. Do pohara je hodeny lad, pridanej trochu vody, odstavene ovocie (v shaku je namixovane ovocie aj s duzinou) a je to dobre rozmixovane. Fruit juice si vyzaduje na robenie aj odstavovac, co tu vela ludi nema, takze je velmi zriedkave vidiet v ponuke fruit juicy.
Mnam, a mam znova chut na shake. Dneska som uz jeden ananasovy mala, ale taky bananovo mangovy by som si dala :). Sa ich tu musim naucit robit, len neviem kde u nas zozeniem zrele manga, banany, ananasy…

No comments:

Post a Comment