Tuesday, May 6, 2014

Prihody s domacimi (Laos) – cast 1. Palacinky

Pred tym, nez spisem svoj itinerar, slubujem, ze ho dam dokopy uz coskoro. Zacinaju monzuny, tak bude vela “volneho” uprsaneho casu, tak aspon opisem medzi tym par milych prihod s domacimi.

Sedim si v restauracii v Ban Khoun Khan (Laos) a pozeram do jedalneho listka, co by som si tak dala a pozdavaju sa mi palacinky. Laos je byvala francuzska kolonia, vplyv Francuzov hlavne v medzinarodnej kuchyni je tu stale velky, co je pre mna vyborne. Palacinky mam rada a skusam ich skoro vsade.

Pytam sa domaceho:  “Co je vo vnutri?”. A domaci:  “mlieko, muka, vajicka …” “Ale s cim su tie palacinky?” A domaci zase: “mlieko, muka, vajicka.” Nahodne skusam: “ok, a ked su hotove tak, co je v nich napr. banany, nutela?” “Nie, to tam nedava, take palacinky nepozna, ale ked chcem, vraj nie je problem, mozem ist do kuchyne urobit si ich.” Branim sa, ze nie, nech mi urobi palacinky, tak ako ich robi. A on, nie, ze sa rad nieco nauci, vraj mam ist varit :) Zacinala som sipit nejaku zradu. Domaci ma taha do kuchyne, ukazuje co kde je. A ze ide naoberat banany.

Hned vedla restauracie mal bananovnik. Parada, cerstve banany budem mat. Este som aj dostala ochutnat, priamo zo stromu. Povyberal krasne zlte, vacsie kusky. Tu v Laose su banany strasne male, vsetky do 10 cm, asi nejaka zvlastna odroda, takze na jeden pokus clovek zje aj 5. Do palacinky ich bolo pouzitych asi 10.

Potom ich zacina hadzat do mixera. Hovorim mu, ze nie, najprv treba urobit normalne cesto. Tak s kucharkou urobia cesto. Asistujem im pri tom. Stale maju tendenciu do neho hadzat banany. Pocas varenia som ich z mixera vyberala dva krat. Konecne som ich presvedcila , ze najprv cesto. Urobili ho trochu vela na jednu palacinku, ale nevadi, urobime hrubsiu. Hodili sme cesto na panvicu a domaci zase spomina banany :).  Snazim sa vysvetlit, ze pojdu na palacinku, ked je urobena. A domaci nie, hadze mi ich znova do mixera. Vzdavam sa, nech ich teda pomixuju :). Kucharka s domacim pridava kondenzovane mlieko, to tu davaju snad do vsetkeho. Normalne mlieko sa zohnat neda, lebo kravy maju iba na maso, na mlieko ich nepouzivaju (uz par ludi sa tu nad tym pozastavovalo, dokonca aj domacich). Takze ani jogurty, ani syry sa tu nedaju zohnat. Vsetko jedine zo soje alebo umele.

Zmixuju mi banany s kondenzovanym mliekom a pozeraju na mna, ze co s tym. Tak si hovorim, palacinka je skoro hotova. Budem mat palacinku s mixovanymi bananmi, preco nie. Povodne som ich chcela iba nakrajane na kusky, ale nepodarilo sa. Este k nim dostavam cokoladu na poliatie a moze sa ist papat :)

Finalne dielo som neodfotila, teraz to lutujem, ale co uz. Aspon ilustracna foto, ako sa domaca v Tadlo, ktoru vsetci volali Mama vyhrala s ozdobou palacinky :). Tato bola narozdiel od tej mojej, kt. bola asi trikrat hrubsia ako by mala byt, vyborna.



Domaci su strasne zlati, obcas by cloveku modre z neba z niesli.

1 comment: