Saturday, August 30, 2014

Dlho ocakavana India

Po troch tyzdnoch v Indii by sa patrilo napisat prvy indicky post. Stravila som par dni v Delhi, kde som si na hosteli nasla spolocnost na prvy tyzden cestovania, a potom som sa cez Haridwar vybrala do Rishikeshu, kde planujem stravit takmer cele dva mesiace.

Spomienky su pekna potvora... Vsetko dobre a pekne si clovek pamata, na to horsie zabudne. Ale takto to asi ma byt. Pravdu povediac, som z Indie jemne v rozpakoch. Napriek tomu, ze som tu bola rok, na niektore „typicke veci indicke“ som uplne zabudla. Ked sa clovek opyta na zmysel niecoho, tak uz aj dovolenkari, ktori su tu iba na par tyzdnov zacinaju odpovedat: „To je India, to nedava zmysel!“ Nie je to myslene v zlom, je to iba take indicke :)

India je farebna

Od mojej prvej navstevy Indie uplynulo 5 rokov, od poslednej 3 roky a prekvapivo konstatujem, ze okrem Delhi, kde postavili metro sa tu vela nezmenilo. Metro v Delhi stavaju takou rychlostou, ze nestihaju prekreslovat mapy... Ked sa mi dostala do ruky mapa metra a potrebovala som sa dostat z jednej strany na druhu, som zistila, ze nie je aktualna. Metro uz ma dalsie prepojenia v centre, a ze vobec nemusim prestupovat dvakrat, staci raz. Ibaze na to, aby sa clovek zorientoval, musi byt vsimavy, aby zistil, ze trasa metra mu nesedi s tym, co hlasia.

Metro posobi dojmom, ze bolo postavene na rychlo. Zrejme ho potrebovali v roku 2010 spustit kvoli Commonwealth-skych hram, aby odlahcili dopravu, a po nich ho znova uzavriet nebolo prijatelne. Takze posobi nedorobene. Vela fungujucich stanic metra je stale vo vystavbe. Oznacenie vychodov je absolutna katastrofa, ak vobec clovek nejake najde. Najkrajsim prikladom nedorobenosti, je asi oznacenie nazvu stanice na A4-kovych papieroch polepenych po stenach, aby turisti vedeli, v ktorej stanici su.

Rozostavane metro v Delhi pri Central Markete
(nedaleko centra Delhi)

A preco tolko tocim o metre? Lebo som z neho mala riadny zazitok. S Joannou, mojou Irskou spolucestovatelkou, sme sa vybrali zhanat listky do Haridwaru a stravili sme v nom 4 hodiny. Ak clovek nema dostatocne ostre lakte, tak sa stane, ze odidu aj 3-4 metra, kym naberie odvahu narvat sa do uplne plneho vagonu. Ludia vystupuju a nastupuju zaroven. Prednost pri vystupovani neplati. Otvoria sa dvere metra a nastane neuveritelna tlacenina. Metro je tzv. indicky plne :) Obrazky s plnymi vlakmi a ludmi na strechach vlakov su pravdive. Keby sa dalo vystverat na vagon metra a preprava by bola ako tak bezpecna, vobec nepochybujem, ze by to tu fungovalo.

Vyuzivali sme iba vagony rezervovane pre zeny (pozadie tohto by bolo na dlhsie rozpravanie). Kazde metro ma 2-3 vagony rezervovane iba pre zeny, kam mozu iba zeny a deti, a obcas su torelovany aj muzi cudzinci. Tieto vagony obycajne nebyvaju az tak natrieskane ako ostatne. Metro sme pouzii asi v spicke, kedze aj zenske vagony boli narvane. Ziadny osobny priestor, skratka ako sardinky v konzerve a to doslova. Povodne som chcela takto hlavu na hlave odfotit, ale vytiahnut mobil alebo fotak z batohu bola nadludska uloha. A dostat sa von z metra, bola tiez nadludska uloha. Tolko ludi som snad doteraz este neprerovnala a neposlapala (bezny sposob vychadzania z metra, domaci to tu nemaju za zle :)). Nastastie som od nich o hlavu vyssia a lakte mam ostre :)

Kopec ludi na moste - Laxman Jhula Rishiskesh

Aj napriek sardinkovsky natracenemu metru, im ho mozeme iba zavidiet. Vyzera, ze odlahcilo dopravu v meste. Je lacne, tzn. za pol eura sa clovek prevezie cez cele Delhi, napriek tomu, ze je polorozostavane, tak je funkcne. A dalsich x stanic a x trati maju naplanovanych na dalsie roky.

India je lacna aj oproti zvysku Azie. Da sa tu cestovat a vyzit za polovicu. Ked som naklady v Thajsku mala okolo 25 Eur, tak tu 10-15 Eur na den staci. Samozrejme ak clovek velmi nevymysla s masazami, organizovanymi vyletmi, jogou atd. Hlavne tie masaze daju rozpoctu zabrat :) Od kedy som tu bola naposledy, tak ceny nesli hore (mozno trochu ceny v restauraciach). Medzicasom vsak Euro posilnilo oproti indickej rupii (INR). Povodny vymenny kurz v 2009 - 2011 bol 1 Euro = 65 INR a teraz 1 Euro = 82 INR. Dalo by sa skonstatovat, ze India na cestovanie vlastne zlacnela.

Na trhoch sa da stale zjednavat, hura... Pri poslednej navsteve, ked som robila vacsie nakupy na central markete v Delhi tu uz vyzeralo, ze snad nebudu chciet zjednavat. Vsade vyvesene cedule „Fixed price“ (fixna cena) a neboli velmi ochotni jednat. Hlavne ked clovek berie viac veci, vzdy sa oplati opytat ci nedaju zlavu a obycajne, ak trochu pritvrdi, tak daju :)

Luxusne servirovanie obeda na novinach

Dostat sa z jedneho miesta na druhe, nie je az take jednoduche ako v inych Azijskych krajinach. Zohnat listky na autobus z Delhi do Haridwaru nam dalo zabrat, obzvlast ak sme nechceli ist nocnym autobusom. A prvy krat som bola neskutocne rada, ze na to nie som sama a mam spolocnost na cestovanie, pretoze po jednodnovom zhanani listkov, neviem, neviem ci by som nebola na nervy :)

Na druhy den najst na obrovskej autobusovej stanici nas autobus bolo umenie. Nerada sa necham vodit po stanici pochybnymi individuami, ale nemali sme moc na vyber. Po 10 minutach hladania nasho autobusu sme ani len netusili, ktorym smerom sa vybrat a koho sa opytat. Tak sa nas „ujal“ jeden nahodne pobehujuci clovek, ktory tvrdil, ze je z cestovky, ktora nam predala listok a odvedie nas k autobusu. Autobus mal byt pri stlpe 38 a nastastie sme mali jeho SPZ, pretoze autobusov iducich do Haridwaru bolo na stanici neurekom. Tazko povedat, co za sifru bol stlp 38 (pillar 38), lebo ziadny sme pri autobuse nevideli. Autobus mal zrejme obvykle miesto kde stava, aj ked aj nas „sprievodca“ sa par krat miestnych pytal, kde stoji. Nastastie sme ho nasli. Napadlo by Vas na stanici plnej autobusov hladat ten svoj podla SPZ? Vitajte v Indii :)

Deluxe toalety na stanici

Na zaver sme si vypoculi srdcervuci pribeh nasho „sprievodcu“, ako ma choreho syna a potrebuje pre neho peniaze a ze za jeho sluzbu by sme mu mali dat 100 INR. Pre porovnanie listok na autobus stal 550 INR, takze pytal neumerne vela. Dostal 10 INR (bezne sprepitne), co sa mu malilo a hodil nam ich naspat. Tak som si ich zobrala, pekne mu podakovala a povedala, ze moze ist, viac nedostane. Zrejme nebol az v takej nudzi ako tvrdil... Mat srdce z kamena, aj to sa tu clovek nauci.

Tymto postom som Vas nechcela odradit od navstevy Indie, oplati sa ju vidiet :) Tolko farieb, ludi a zvierat na jednom mieste, tazko niekde indie vidiet. Tazko ju popisat. Ako jeden cestovatel, ktoreho som stretla skonstatoval – je tu vidiet vsetky extremy, a okrem toho, je farebna a hlucna.

Kravy su vsade

Po troch tyzdnoch mam stale kulturny sok. V niektorych krajinach som dokopy stravila tri tyzdne, a tu sa stale spamatavam, napriek tomu, ze som vedela co mozem cakat, co hovori samo za seba :) Stale ma niektore veci prekvapuju, a potom si hovorim, vsak ano, na toto som uz davno zabudla :)

Foto galeria typicky indickych veci


Varenie v Indii

Trochu mokre steny

Vedierkovy system sprchy

Vsade vela ludi

Poulicny predavaci snad vsetkeho, na co si clovek spomenie

Ale aj krasne vyhlady - Laxman Jhula v Rishikeshi

Vyhlad zo sucasneho ubytovania - na Indiu uplne uzasny

Rishikesh - miestna cast Tapovan

Upatie Himalaji



2 comments:

  1. Ako si mohla na toto zabudnut? Ja si dodnes pamatam ako nas policajti vyhnali zo zenskeho vozna. A ked som vystupoval tak som sa predral von cez medzierku asi 3 cm a igelitka z trhu ktoru som potiahol za sebou sa mi natiahla na dvoj nasobnu dlzku. Hluk- zvykol som si na bolest hlavy. Jav nevidany.
    A hlavne- pre vsetkych som bol brat. Vsetci ma tak oslovovali.
    Nikdy vsak nezabudnem na to, ako ma este cestou z letiska na uvytovanie presiel bicykel trojkolka. A ked zistil sofer ze mu to nejako nejde tak nie aby sa obzrel, postavil sa a zacal tahat vacsou silou. A moja povaha k tomu- samozrejme ze som mu krasne vynadal na celu ulicu. V Indickom hluku som si vsak pripadal ako by mi niekto vypol hlas lebo nikto nic nepocul.
    Napriek tomu, by som sa do niektorych oblasti rad vratil. Avsak uz s kamerou.

    ReplyDelete
  2. I have laughed a lot reading it. Miss incredible India!

    ReplyDelete