Tuesday, August 19, 2014

Letom svetom Kambodzou

V Kambodzi som sa zastavila na dvoch miestach Phnom Penh a Siem Reap. V Phnom Penhu som mala povodne v plane iba prespat a na druhy den pokracovat, ale narocna cesta z Vietnamu si vyziadala den oddychu. Povodne som nechcela ist nic pozerat, ale nedalo mi to, ako uz vela krat. Predsa som sa vybrala po pamiatkach.

Promenada v Phnom Penhu

Phnom Penh
Pozrela som si kralovsky palac, striebornu pagodu a este chram, ktory bol hned vela. Na kralovsky palac som nemala stastie. Prvy den, co som prisla do Phnom Penhu, som otvaracie hodiny tesne nestihla. Prisla som o 16:30 a prave prestali pustat navstevnikov dovnutra. Dalsi den som prisla o 11, ked ho akurat zatvarali na obednu prestavku az do 2. Netusila som, ze pamiatky takto zatvaraju. Uz som si myslela, ze to vzdam, zvonku bol ozaj pekny, tak som sa odhodlala prijst treti krat a to uz bol konecne otvoreny. Esteze som to nemala daleko od ubytovania ;)

Kralovsky palac v Phnom Penhu

Okrem kralovskeho palaca sa oplati v Phnom Penhu len tak poprechadzat po brehu Mekongu. Maju pekne vybudovanu promenadu, kde sa da sadnut a pozorovat miestny zivot. Mekong spaja Phnom Penh s Vietnamom rychlou lodou (speed boat) a tiez je mozne ist lodou do Siem Reap. Cesta trva o nieco kratsie ako autobusom a vraj sa oplati. Plavba lodou stala 35 USD z Phnom Penhu do Siem Reap a z Vietnamu z Chau Doc stala 25 USD. Lodky som neskusala, kedze povodny plan bol usetrit na ceste z Ho Chi Min do Bangkoku.

Promenada pred kralovskym palacom

Z Phnom Penhu som sa presunula mini busom do Siem Reap. Cesta oznacena ako dialnica z Phnom Penhu do Siem Reap je nieco strasne. Uz som videla kadejako rozbite cesty, ale toto bol extrem. Miestami sa cesta stratila. Isli sme asi po 20 metrov sirokej ujazdenej hlinenej ceste, kde namiesto stredovej ciary boli sem tam kamene, akoze tu je stred neprechadzajte na druhu stranu. Soferi mali zdarne na haku akekolvek predpisy a neraz sa stavalo, ze sme isli v protismere a vyhybali sa autam. Nieco tak sialene som este nezazila. Navyse som chytila sofera, ktory po rozbitej ceste nevahal ist 80-100km/h akoby sa nechumelilo. Asi razil teoriu, ze vo vacsej rychlosti diery „preleti“ a nebude to az tak nadskakovat. Cesta trvala 6 hodin a napriek tomu, ze nemam problem v autobuse spat, tak na tychto cestach sa to nedalo. Poskakovala som tak, ze som si az hlavu buchala o strechu mini busu a bola som rada, ked som vystupila cela a zdrava.

Aj takto moze vyzerat cesta

Siem Reap
Kedze po narocnych presunoch z Ho Chi Min smerom Bangkok som bola cim dalej tym viac unavena, tak som si povedala, ze v Siem Reap si pozriem iba Angkor Wat a mesto pozriem nabuduce, ked sem pridem.

Angkor Wat

Materialy o mestach a pamiatkach si dopredu nestudujem, a preto som bola prekvapena, ked som zistila, ze Angkor Wat nie je cela historicka oblast, ale iba jeden chram. Ked som sa neskor nad tym zamyslela, tak to dava zmysel. Wat je v preklade chram, tak neviem preco som si myslela, ze je tak nazvana cela oblast tychto chramov. Angkor v preklade znamena hlavny, mozno prave preto, je po nom nazvana oblast. Cele sa to vola Angkor Archeological Park.

V areali historickeho parku Angkor

Oblast ma vyse 40 km stvorcovych a je na nej okolo 80 chramov. Povodne ich bolo viac, ale nezachovali sa. Angkor Wat je najznamejsi a zaroven najzachovalejsi. Cela oblast bola vystavana v obdobi od 10-13 storocia. Kazdy panovnik si postavil nejaky chram, vraj musel, aby ho poddani respektovali. Zaujimavostou pri Angkor Wate je, ze ma vraj zaklady viac ako 60 metrov pod zemou (podla sprievodcu, na internete sa mi to nepodarilo najst). Chram je postaveny z viac ako 3000 ton kamena dovezeneho z okolia. Historia celej oblasti je zaujimava. Kazdy panovnik chramy v okoli „preorientovaval“ podla toho, ake nabozenstvo vyznaval. Z budhistickych urobili hinduisticke a naopak. Preorientovavanie sa dialo sposobom, ze ak bol chram budhisticky, tak pridali par soch, trochu im upravili polohu ruk a noh (mudry, turecky sed, lotosovy sed atd.), pripadne pousekavali ak ukazovali budhisticke mudry, ale im ich jednoducho nahradili. Ak bol hinduisticky a potrebovali z neho urobit budhisticky, tak vyhodili vsetky sochy okrem jednej, ktoru prehlasili za Budhu. Prislo mi to celkom zabavne, ked nam to sprievodca rozpraval.

Po areali sa da pohybovat na bicykli (neodporucala by som, areal je prilis velky), tuk-tukom alebo autom. Ja som bola v skupinke asi 10 ludi na shared vylete, lebo som chcela aj vyklad od sprievodcu a bolo to v pohode. Chramy su od seba vzdialene par kilometrov a za jeden den sa da vidiet tak 5 chramov.

Stromami obrasteny Ta Prohm

Najznamejsie su Angkor Wat, Ta Prohm – natacal sa tu Tomb Raider s Angelinou Jolie a Bayon. Z Ta Phohm ostali uz iba ruiny, donicila ho huba, ktora sa do neho zakusla a tiez stromy. Taketo pohlady sa ponukaju v chrame na viacerych miestach.

Bayen je relativne slusne zachovany, je charakteristicky velkym mnozstvom usmievajucih sa soch. Povodne ich tu bolo par stoviek, teraz tazko povedat.

Bayen

Angkor Wat ma az tak nenadchol :), podla toho na kolko je miesto zname, ocakavala som nieco absolutne uzacne, pri com mi padne sanka a nekonalo sa. Jednoznacne sa oplati vidiet tento archeologicky park, je to svetovy unikat spolu s Baganom v Barme (Myanmar) a vyhradit si na neho dostatok casu. Jeden den je malo, ak si to tam clovek chce trochu lepsie popozerat a hlavne vychutnat si atmosferu (s mnozstvom dalsich turistov), porobit si pekne fotky a pokochat sa celym arealom a nie len tak ho preletiet. Urcite odporucam zobrat sprievodcu alebo si zabezpecit sofera tuk-tuku, ktory vie anglicky a aspon trochu sa v areali vyzna a vie nieco malo z historie. Je mozne si na mieste zakupit knizku o Angkore, ale kto by ju cital, ked je tolko co obdivovat naokolo. Treba pocitat s tym, ze vylet je narocny, cely den behat po areali na slnku v teplote viac ako 30 stupnov, da zabrat aj sportovo zalozenym jedincom. V areali su stanky s jedlom a pitim a tiez aj restauracie, takze s tymto si netreba robit starosti.

No comments:

Post a Comment