Sunday, August 24, 2014

Koh Tao – potapacky raj

Z Bangkoku, kde sa mi vybavovali Indicke viza, som si odskocila trochu sa slnit na Koh Tao. V Thajsku som bola dokopy viac ako 2 mesiace, ale na ostrovoch som este nebola. Nechcelo sa mi moc cestovat, takze na vyber boli najblizsie Koh Chang a Koh Tao. Koh Chang je kusok od Kambodze a kedze som sa docitala, ze je to malaricka oblast, tak som sa vybrala na Koh Tao. A az na mieste som zistila, ze ostrov ma pre zmenu vyskyt dengue. Prast ako uhod, ale uz som tam bola, tak by bola skoda, hned odtial zdrhnut :)

Zabudnuta plaz - Freedom beach na Koh Tao

Dostat sa tam nebola ziadna stranda, z Bangkoku 6 hodin vlakom do Chumpon. Ani mi nenapadlo zhanat listky dopredu. Na poslednu chvilu som zohnala uz iba druhu triedu s klimatizaciu (brr, zima), ale na druhej strane dostala som jedlo a napoj ako v lietadle. BTW sluzby vo vlaku su na vybornej urovni, V ramci moznosti slusny zachod, umyvarne s vodou, jedlo. Servis v podobe pripravy postele, vlastna plachta, vankus, prikryvka, a tiez zaclona, no parada.

V Chumpon bolo treba prespat a potom rano o 6 pockat na zdielany taxik, ktory ma odviezol na molo. Celu tuto cestu je mozne urobit bez prespania v Chumpon a ist sleepers vlakom alebo autobusom. Koluju kadejake pribehy o okradnutych cestovateloch zrovna na tejto trase, takze som sa radsej nocnemu autobusu chcela vyhnut.

Vecer v restauracii na plazi

Z Chumpon rano o 7 vyrazaju 3 lode od roznych spolocnosti a potom este o 10 jedna lod a to je vsetko. Mozno po obede este jedna. Zvlastne, ze to maju vsetko takto zorganizovane na jednu dobu. Pristavne mola pre jednodlive prepravne spolocnosti su rozne vzdialene od mesta, preto si treba dat pozor, kedy cloveka vyzdvihnu a hlavne ci ma dopravu na molo v cene listka. Samotna preprava lodou na ostrov trvala 3 hodiny.

Oplatia sa kupit tzn. join tickets (spolocny listok na vlak alebo autobus spolu s listkom na lod, v cene je aj doprava z mola na stanicu). Su lacnejsie, ako ked som si listky zhanala sama. Toto plati obzvlast pri doprave z ostrova. Za tu istu cenu, co som zaplatila za vlak a lod, som mala sleepers vlak a lod o triedu lepsiu, na ktorej doprava trvala iba 1,5 hod. a potom este 2,5 hod do mesta :) Pri prestupe z lode na vlak si treba nechat dostatocnu casovu rezervu. Obzvlast ak nahodou sprchne a cesty sa stanu neprejazdne.

Takmer opustena Freedom beach

Na ostrove som sa ocitla tesne par dni pred velkymi prazdninami. Hned ako som z ostrova odisla, ocakaval sa naval domacich turistov, takze som mala stastie. Naval turistov v preklade znamena problem s dopravou z a do Bangkoku, problem so zhananim ubytovania a vyssie ceny. A ked uz sme pri tych cenach, tak som bola nemilo prekvapena. Oproti pevnine tu boli ceny dvojnasobne :( Ubytovanie sa dalo zohnat od 400 THB, bungalovy od 500 THB (velmi pekne, kusok od mora), ale vsetko ostatne bolo drahe. Hlavne jedlo a napoje v restauraciach. Trh ziadny, par obchodov hlavne seven eleven (najznamejsi a najrozsirenejsi obchodny retazec v Thajsku) a potom este lekarne a drogerie. Pre backpackerov to nie je zrovna raj.

Restauracia na plazi

A ak sa clovek zacal dobre obzerat, tak na kazdom tretom kroku, dengue checkup :( A ked sa trochu lepsie prizrel v lekarnach, tak siroky vyber repelentov a opalovacich kremov som este v Thajsku nevidela. Obycajne maju tak 1-2. A tu snad 10-15 v jednom regale. O opalovacich kremoch ani nehovorim. Obycajne je problem zohnat opalovaci krem, kedze domaci na sa na plazach neopaluju, je tu v mode byt biely, takze v obchodoch sa vsade nachadza siroky vyber bieliacich kremov. Kozmeticke spolocnosti vedia ako prinutit kupovat spotrebitelov to, co nepotrebuju. U nas trend byt hnedy, kedze sme biely a v Azii, kde maju tmavsiu pokozku im treba nahovorit, ze je v mode byt biely a predavat bieliace kremy :D

Koh Tao je znamy ako potapacky a snorchlovaci raj. Kedze ani jednej tejto aktivite neholdujem a ani ma nelakali, tak som sa par dni vyvalovala na plazi, prechadzala sa po plazi, pozrela trochu mesto, vedlajsiu plaz a skratka mala pohodu. Mala som v plane dopisat blog, aby bol aktualny, ale nejako mi to nevyslo.

Freedom beach

Ostrov sa nachadza nedaleko Koh Phangan a Koh Samui. Kazdy z ostrovov ma vraj iny raz. Tento bol vo vnutrozemi hornaty a mal pekne dlhe pieskove plaze. Voda klesala pomaly, takze pri prilive bolo treba sa trochu poprechadzat a ist dalej do mora. Voda bola nadherne modra a cista, zaroven tepla. Plaze tiez ciste. Obcerstvenie bud priamo na plazi v restauraciach alebo si bolo treba kusok odskocit do vnutrozemia.
Pri vybere ostrova som si o nom moc nenastudovala. Akurat som vedela, ze Koh Samui je najdalej, tym padom bol z vyberu vyskrnuty. Nechcelo sa mi cestovat cely den. Aj ked nakoniec som aj tak cestovala cely den :).  Ach, tie moje vypocty, nejako mi nevychadzaju.

Posledny z trojice ostrovov - Koh Phangan je znamy ako party ostrov. Je preslaveny full moon party (party pri splne mesiaca), ktore sa konaju 2-3 dni v kuse, potom nasleduje velke upratovanie plazi. A kedze iba raz mesacne prilakat navstevnikov na ostrov nestaci, tak sa konaju aj half moon party (party, ked je mesiac v polke) a new moon party (party, ked je now mesiaca). Takze z mesiaca je na ostrove 6-10 dni jedna velka party. Mne uplne stacilo co som videla na Koh Tao :) A kedze som na party nemala zrovna naladu, tak som si z trojice ostrovov vybrala Koh Tao. Ak by chcel niekto vediet viac o Koh Phangan, tak na nom bola Jewels a Mitch (stretli sme sa na kurze thajskych masazi) a nieco malo o nom napisali - http://www.ourepicadventure.com/201404-koh-phangan-thailand/

Party som sa predsa len nevyhla. Stretli sme sa dve argentincanky, chalan z Chile a ja, a pripojili sme sa na jednu party. Specialitou tejto trojice ostrovov je predavanie koktejlov vo vedierkach. Normalne sa predavaju koktejly v poharoch, a pre smadnejsich vo vedierkach. Okolo 6, ked sa zacne stmievat vybehnu do ulic vsetci obchodnici bud z barbegue, ktore prichystaju na mieste alebo s vedierkami s alkoholom. Takto nejako:

Pre smadnych kybliky s alkoholom

Takze po 8 vecer, takmer vsetci chodia s vedierkami. Clovek so sendwitchom a bez vedierka si pripada divne.

Mensim alebo aj trochu vacsim problemom Koh Tao su komare. Uz davno som nebola tak dostipana. Kedze som si nebola vedoma tohto problemu, tak som nezhanala ubytovanie s moskitierou. A potom som dopadla tak, ze som to uz o tretej v noci nevydrzala, zazala svetlo a zacala nahanat komare. Vyudila celu chatku protikomarovych dymom a zaspala som pri tom. Samorejme chatka je drevena, nastastie nic sa nepodpalilo :) A toto sa opakovalo par noci po sebe. Zjavne kremy a spreje na komare funguju iba par hodin a hned ako prestanu fungovat, si komare na cloveku pekne pochutnaju.

Zivot na ostrove sa toci okolo potapania. Pre potapacov je tu moznost urobit si certifikat na open water aj pre zaciatocnikov aj pre pokrocilych. 4-dnovy certifikat vychadza okolo 8000-9000 THB aj s ubytovanim, co je okolo 200 Eur. Specifikum ostrova je, ze kazda potapacska skola ponuka aj lacne alebo bezplatne ubytovanie pocas trvania kurzu. Ubytovanie sa obycajne nachadza rovno pri mori a su to bud bungalovy alebo hotelove izby.

Ubytovanie v bungalovoch

Na ostrove som bola 4 dni + 2 dni doprava a po 4 dnoch bol akurat cas, pohnut sa dalej. Kedze som si povedala, ze nebudem pokusat motorku na rozbitych cestach, tak okrem vyvalovania sa na plazi nebolo do coho kopnut. A 4 dni mi uplne stacili.

Vecerna pohoda na plazi

Pre dalsim vyletom na ostrov, by som urcite pozrela:

  • Pocasie, sezona je na tychto troch ostrovoch v inom obdobi ako na ostatnych ostrovoch v Thajsku. Ja som tam bola v podstate v sezona. Pocasie teple, okolo 30-35 stupnov, dazd iba sem tam na hodinu az dve. Posledne dva dni som sa ochladilo na 25, co uz pre mna bolo malo :( A bola som nutena vytiahnut teplejsie oblecenie.
  • Stav komarov, malarie a dengue. Tento ostrov je bez kanalizacie, preto tam maju tieto problemy. Ostatne ostrovy neviem. Ak clovek trochu pogoogli, tak rychlo zisti na com je.
  • Dopravu, cestovat takmer 24 hodin z Bangkoku nie je nic moc.
  • A ceny. Ostatne dva ostrovy su vraj lacnejsie

Jedna z mala ciest na Koh Tao, samozrejme plna obchodov

No comments:

Post a Comment